امروز در سایت بی بی سی مطلبی جالبی به توصیه به خبرنگاران دیدم وچقدر خوب که رسانه های مطرح دنیا به سلامت خبرنگارانشان اهمیت میدهند.

گفتم شاید دوستان خودم هم بهره ای ببدند

همیشه سالم باشید

 

سلامت روحی در کار

مارک برین تجربه‌ای ۳۰ ساله در خبرنگاری دارد و مدتی هم به عنوان گزارشگر  اخبار خارجی بی‌بی‌سی کار کرده است.

 او در عین حال یک روان‌درمانگر رسمی و بنیان‌گذار مرکز دارت اروپا برای خبرنگاری و ضایعه‌های روانی نیز است.

مقاله زیر حاوی راهنمایی‌های او برای خبرنگاران است.

ما همه احساساتی انسانی داریم

وظیفه خبرنگاران رویت رخدادهایی است که به ندرت در تجربه شخصی بقیه مردم می‌گنجند. آن‌ها در نقش چشم و گوش مخاطبانشان حاضر می‌شوند و ممکن است با صحنه‌هایی تلخ و تکان‌دهنده روبه‌رو شوند.

 باید پذیرفت که یک خبرنگار فرای یک انسان نیست. حتی بهتر است بگوییم که انسانیت رکن اصلی حرفه خبرنگاری است. در نتیجه اصلا عجیب نیست که تحت تاثیر رویدادهایی که پوشش می‌دهید قرار بگیرید.

کار خبرنگاری شما را از حوادث و رویدادهایی که پوشش می‌دهید جدا و محافظت نمی‌کند و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به هیچ عنوان تحت تاثیر آن رویدادها قرار نگیرید.

همیشه با خود روراست باشید و بپذیرید که کاری که می‌کنید حاوی خطرات و چالش‌های مختلفی است و محدودیت‌های خودتان هم می‌تواند بر آن‌ها بیافزاید.

سعی نکنید ترس‌هایتان را مخفی کنید. می‌توانید با افراد مقتضی درباره مسائلی که برای شخص شما ترس‌آورند صحبت کنید: امنیت خودتان، خانواده‌اتان و موضوعاتی که با اعتماد به نفس شخص خودتان ارتباط دارند.

و در نهایت سعی کنید رویداد خبری را از جنبه‌های مختلف بسنجید. آمادگی کامل از مشغله ذهنی شما می‌کاهد و احتمال بروز موارد هراس‌آور را در آینده کم می‌کند.

شما در در جریان کار خود با مرگ، رویدادهای دراماتیک و فشارهای شدید روانی روبه‌‍رو می‌شوید و حاشیه امنیتی که احتمالا برای خود ساخته‌اید فروخواهد ریخت. موقعیت‌های مختلف شما را به عنوان یک خبرنگار و به عنوان یک انسان به چالش خواهند کشید.

 

راه مقابله کردن چیست؟

از لحاظ عاطفی مهم است که به‌یاد داشته باشید شغل شما چیست. شما خبرنگارید و نه مامور امداد و نجات. وظیفه شما تهیه خبر از رویداد جاری است. البته این کار آسانی نیست. مجبور می‌شوید تصمیمات سختی بگیرید. برای مثال مصاحبه را ادامه می‌دهید یا به کمک شخصی می‌روید؟

انسان‌ها، و به‌خصوص خبرنگاران، موجودات مقاومی اند. با این حال همچنان باید خود را برای چیزهایی که خواهید دید آماده کنید. البته یک سپر دفاعی محکم کافی نخواهد بود. روش درست این است که بپذیرید که برق از سرتان خواهد پرید، که تحت تاثیر قرار خواهید گرفت و جویبار حوادث شما را خواهد برد و، وقتی همه چیز تمام شده است، در جمع همکاران از تجربه‌هایتان خواهید گفت.

 

نزدیکی عاطفی با یک رویداد

رویدادی را در نظر بگیرید که به شخص شما مربوط است. چگونه آن را پوشش می‌دهید؟ فرض کنید خانواده شما با آن رویداد درگیر است، آیا در نگاه شما تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟

به گفته مارک برین چنین رویدادی بر نگاه شما تاثیر می‌گذارد که هم جنبه‌های مثبت خواهد داشت و هم منفی.

جنبه مثبت آن این است که برای شما مهم می‌شود. اهمیت پیدا می‌کند و دیگر یک رویداد صرف و بی‌معنی نیست. شما به عنوان یک خبرنگار وظیفه دارید دقیق باشید، در پوشش رویداد اصل امانت‌داری را رعایت کنید و در درک آن به مخاطب کمک کنید. اگر با رویدادی طرف باشید که برای شما معنی و اهمیت شخصی داشته باشد، راحت‌تر به این وظایف عمل خواهید کرد.

وجه منفی آن هنگامی مهم می‌شود که بخواهید از ورود مسائل شخصی به روایت جلوگیری کنید و بی‌طرفی و انصاف را حفظ کنید.

اگر بتوانید در نقش شاهدی شفیق و همدم ولی نادرگیر ظاهر شوید، می‌توانید بگویید که توازن درستی برقرار کرده‌اید.

 

نشانه‌های ضایعه روحی

تاثیر یک ضایعه روحی شبیه جراحت است و نشانه‌های آن هم مانند مجروحیت احساسی. این نشانه‌ها به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند.

  • افکار ناخواسته - چیزهای مشخصی چون تصاویر ذهنی ناراحت‌کننده، یادآوری ناخودآگاه خاطرات و کابوس‌های شبانه که نمی‌توانید از ذهنتان بیرون کنید.
  • احتراز - پرهیز ار رفتن به محل‌های مشخص به دلیل ترس از اتفاقات احتمالی. کرختی و بی‌تفاوتی نسبت به مصائب انسانی.
  • برانگیختگی - ضربان قلب شما افزایش پیدا می‌کند، بی‌دلیل عرق می‌کنید و آشفتگی ذهنی به شما اجازه تمرکز کردن نمی‌دهد.

اگر تیراندازی به سوی شما آتش گشوده باشد بروز هم‌زمان این علائم کاملا عادی است. اگر در نیمه‌های شب و در حالی که از عرق خیس شده‌اید از خواب بیدار می‌شوید، احتمالا از تاثیرات روانی برخی چیزهایی که تجربه کرده‌اید رنج می‌برید.

 

از خود مراقبت کنید

باید همان‌گونه که از وسائل خود مراقبت می‌کنید از خودتان هم مراقب کنید.

  • از خواب خود نزنید
  • تا حد ممکن خوب و مرتب غذا بخورید
  • در مصرف الکل و کافئین زیاده‌روی نکنید
  • ورزش کنید
  • هوای تازه را فراموش نکنید
  • به‌یاد داشته باشید که انسانید پس از تجربیات خود با دیگران حرف بزنید

علم و تجربه ثابت کرده‌اند که حرف زدن درباره تجربیات به هضم بدنی و ذهنی آن‌ها کمک می‌کند و احتمال درهم‌شکستگی روحی را کاهش می‌دهد.

 

ضایعه روحی را جدی بگیرید

امروزه بنگاه‌های خبری، نسبت به ده سال پیش، برخورد جدی‌تری با ضایعات روحی می‌کنند ولی این به معنی پایان کار نیست.

کلاس‌های آموزش مختلفی برای محافظت بدنی از کسانی که در محیط‌های خطرناک کار می‌کنند طراحی شده است. برای مثال، اگر شما کسی را برای کار در محیط آلوده به آزبست، یا کار در یک نیروگاه اتمی یا معدن زغال‌سنگ استخدام کرده باشید، اقدامات احتیاطی لازم برای حفظ جان آن‌ها را به جا خواهید آورد.

اما برای ضربات روحی چه کاری می‌توان کرد؟

خبرنگاران شاهد اتفاقات وحشتناکی اند که به دست انسان یا طبیعت برای انسان رقم می‌خورد پس "ضایعه روحی" یکی از خطرات کاری برای خبرنگاران است.

کشته شدن و جراحت روحی خبرنگاران در مناطق جنگ‌زده ادامه خواهد داشت. این بخشی از کاری است که انجام می‌دهیم. میان ما و سربازها، آتش‌نشان‌ها و ماموران پلیس فرقی نیست. ما هم نیروی واکنش سریع محسوب می‌شویم. برای همین قانون سازمان‌‌ها و بنگاه‌ها را موظف به حفاظت از خبرنگاران خود کرده است.

 

از کمک گرفتن خجالت نکشید

ابتدایی‌ترین کمک‌ها را می‌توان از هم‌قطاران گرفت. بیشتر افراد با کمک هم‌کاران، دوستان و خانواده از ضایعات روحی عبور می‌کنند.

اگر حال و روز خوبی ندارید، با دوستان و هم‌کارانتان صحبت کنید. با اعضای خانواده و افراد مورد اعتمادی که به حرف‌های شما گوش می‌دهند صحبت کنید. و خود را برای شنیدن درددل‌های همکاران آماده کنید.

با این حال، در برخی مواقع به کمک افرادی فرای این‌گونه روابط احتیاج پیدا خواهید کرد. این احتیاج به صورت‌های زیر خود را نمایان می‌کند:

  • کابوس
  • یادآوری ناخودآگاه خاطرات بد
  • مصرف بیش از حد مشروبات الکلی
  • مشکلات در روابط خصوصی

بی‌بی‌سی در همین راستا با مرکز مشاوره‌ای در ارتباط است و شما می‌توانید برای کمک به این مرکز مراجعه کنید. اگر هم با مشکل پیچیده‌ای درگیرید می‌توانید از روش‌های روان‌درمانی استفاده کنید.

همیشه به‌یاد داشته باشید که شما یک انسانید و کمک گرفتن از دیگران در هیچ شرایطی مایه خجالت نیست.

/ 0 نظر / 23 بازدید